Ledų? Į sveikatą!

ledai

Gera žinia smaližiams – gydytojai pripažįsta ledų naudą, tačiau įspėja, į ką atkreipti dėmesį renkantis juos sveikesnius.
Kaip išsirinkti tinkamiausius ledus, o kuriuos verčiau palikti šaldiklyje, kalbamės su Vaikų ligoninės VUL Santaros klinikų filialo gydytoja dietologe Juste Parnarauskiene.

Kokybė užkoduota pavadinime
Nors rinkdamiesi ledus dažniausiai kreipiame dėmesį į skonį, iš kelių norimų visada galima pasirinkti tinkamesnius sveikatai.
Dietologė informuoja, kad jau pavadinimas gali atskleisti produkto kokybę ir tam tikrą sudedamųjų dalių kiekį:
„Jei ledų pavadinime yra žodžiai „pieniški“, „grietininiai“ arba „plombyras“, juose pieno riebalai ir baltymai negali būti pakeisti kitos kilmės riebalais ar baltymais. Kitų valgomųjų ledų, kuriems nėra nustatyti sudėties reikalavimai, ženklinimo etiketėje rašoma „valgomieji ledai“.
 
Patys riebiausi ledai yra plombyras – jų sudėtyje riebalų yra ne mažiau kaip 36 proc. sausųjų medžiagų. Šiek tiek mažiau riebalų turi grietininiai ledai ir pieniški. Kadangi tai yra pieno riebalai, jų sudėtyje yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, lemiančių „blogojo“ cholesterolio didėjimą, o „gerojo“ mažėjimą.“
Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, kaip pavadinti ledų skoniai: ar „ledai su braškėmis“, ar „ledai braškių skonio“.
 
„Ledų pavadintų antruoju būdu, skonį dažniausiai sukuria įvairūs maisto priedai: kvapikliai, skonio stiprikliai, dažikliai. Žinoma, dalis šių priedų gali būti ir natūralios kilmės (pavyzdžiui, burokėlių ekstraktas). Kitais atvejais tai yra cheminės medžiagos, kurių pavadinimus kartais sunku perskaityti. Jei nurodyta, kad ledai yra su priedu, vadinasi, šio ingrediento kiekis turi būti pakankamas, kad produktas skirtųsi nuo kitų. Tokiu atveju ledai yra praturtinami medžiagomis, kurių turi šie ingredientai. Jei tai yra vaisiai, uogos, bus didesnė įvairovė vitaminų ir mineralų, antioksidantų. Jei tai – juodas šokoladas, padaugės flavonoidų, antioksidantų“, – aiškina gydytoja dietologė.

„Jeigu ledai yra dažnas svečias ant stalo, esate sėslaus gyvenimo būdo, reiktų rinktis tuos, kurie yra liesesni ir turi mažiau cukraus“, – pataria dietologė Justė Parnarauskienė.

Vengti hidrintų riebalų
Valgomiesiems ledams, pagamintiems ne pieno riebalų pagrindu, dažniausiai yra naudojami augaliniai riebalai. Renkantis juos, pasak J.Parnarauskienės, reiktų atkreipti dėmesį, ar sudėtyje nėra hidrintų augalinių riebalų, kurie kaip ir sočiosios riebalų rūgštys lemia kraujo riebalų profilio pakitimus.
„Kadangi ledai yra desertas, jų sudėtyje yra cukraus. Jei tai yra pieno pagrindu pagaminti ledai, juose yra natūralaus cukraus, tai yra piene esančios laktozės. Vis dėlto didžiąją dalį sudaro pridėtinis cukrus, kuris gali būti ir saldiklių, sirupo pavidalu. Dėl cukraus reiktų būtų atsargiems keliais atžvilgiais. Pirma, žmonės, kurie netoleruoja laktozės, suvalgę didesnę porciją ledų gali pasijusti blogiau: atsirasti pilvo skausmai, pilvo pūtimas, viduriavimas ir panašiai. Vadinasi, tokia ledų porcija yra jiems per didelė, taigi ją reikia mažinti. Antra, visi ledai turi pakankamai didelį kiekį pridėtinio cukraus, kurio mūsų racione turėtų būti iki 15 gramų per dieną. Suvartojant didesnį kiekį ir esant mažam fiziniam aktyvumui, jų perteklius kaupiasi riebaliniame audinyje, todėl padidėja rizika susirgti nutukimu“,- atkreipia dėmesį dietologė.
 
Gausu vitaminų
Geroji žinia, kad vasaros desertų karalius turi ir gerų savybių. Jeigu ledai yra pagaminti pieno pagrindu, sudėtyje turi lengvai organizmo pasisavinamų kalcio, fosforo, vitaminų A, D, B2, baltymų.
Jei ledai pagaminti iš augalinių riebalų, juose bus mononesočiųjų riebalų rūgščių, polinesočiųjų riebalų rūgščių, įvairių vitaminų ir mineralų, įvairios sudėties baltymų. Aišku, ledų sudėtis priklausys nuo to, kokio augalo riebalai naudojami ir kaip jie gerai išgryninti.
 
Nepiktnaudžiauti
Vis dėlto reikia nepamiršti, kad ledai yra desertas, kuris turi būti valgomas ne kelis kartus per dieną ir net ne kiekvieną dieną. Skanauti ledų dietologė pataria vietoj kito deserto, 1-2 porcijas per savaitę.
„Jei esate sveikas, fiziškai aktyvus ir ledus valgote retai (kartą per mėnesį ar rečiau), galite juos rinktis pagal skonį, atkreipiant dėmesį, kad priedai būtų natūralios kilmės. Tačiau jeigu ledai yra dažnas svečias ant stalo, esate sėslaus gyvenimo būdo, reiktų rinktis tuos, kurie yra liesesni ir turi mažiau cukraus“, – pataria J.Parnarauskienė.


Verta žinoti
Renkantis ledus turi būti atsargūs asmenys, kurie yra alergiški maisto produktams, ypač pienui, kviečiams, šokoladui, riešutams, sojai.
Ledai, kurie sudėtyje neturi aiškiai nurodytų alergenų, taip pat gali būti pavojingi – net ir mažos alergeno dalelės (pavyzdžiui, pieno miltelių, riešuto gabalėlis ir kt.) gali sukelti stiprią organizmo reakciją.

Informacija www.lsveikata.lt

Taip pat skaitykite...