Pasakojimas apie išmanų Alytų

alytus1

208-2-11Savo kelionę po išmanųjį Alytaus miestą pradedame laivu. Na, ne šiaip kokia nors sena, sukiužusia valtele, o tikru modernumo ledlaužiu, savo inkarą išmetusiu beveik pačioje Alytaus širdyje. Tai – Šv. Benedikto gimnazija. Toks mokyklos palyginimas su laivu tai neatsitiktinis žodžių žaismas – iš paukščio skrydžio gimnazijos pastatas ne vienam primena milžinišką jūrų lainerį.

Kelionės pradžioje pati pirmoji mus pasitinka „kapitono padėjėja“, gimnazijos direktoriaus pavaduotoja Lina Janulytė, kuri pažada mokyklos svečius nuplukdyti į tikrą išmanumo oazę! Pirmiausiai „prisišvartuojame“ prie išmaniosios 3D klasės, iškilmingai atidarytos dar šių metų pradžioje. Čia vyresniųjų klasių mokiniai virtualiai susipažįsta su biologijos, chemijos, matematikos mokomąja medžiaga. Pamokos primena tikrą kino seansą moderniausioje teatro salėje. Specialių akinių pagalba mokiniai gali stebėti išmanioje lentoje projektuojamus erdvinius vaizdus, susipažinti su įvairiais cheminiais ir biologiniais procesais ar virtualiai atlikti bandymus netgi su gyvybei pavojingomis medžiagomis!

Keliaujame toliau… 3D klasė – tai tik maža kruopelė, palyginus su tuo, ką mums teko dar išvysti. Kita interaktyvi gimnazijos erdvė yra įsikūrusi aktų salėje. Kiekvienos pertraukos metu čia renkasi būrys pradinių klasių mokinių pažaisti ant 3D grindų. Spardydami virtualius futbolo kamuolius išmanieji Z kartos atstovai nesuka sau galvų dėl atsargumo taisyklių, priešingai nei spardant tikrą kamuolį. Taigi, ant 3D grindų žaidimas tampa kur kas saugesnis, paprastesnis ir įdomesnis!

alytus2Toliau klaidžiais gimnazijos koridoriais mus lydėti pasišauna geografijos, ekonomikos ir verslumo mokytojas, gimnazijos direktoriaus pavaduotojas, trumpiau tariant, tikras gimnazijos-laivo bocmanas, Modestas Raudonis. Modestas – puikus šiuolaikiško ir išmanaus pedagogo pavyzdys, savo mokinius įkvepiantis generuoti pačias netikėčiausias verslo idėjas.

Bendradarbiaudamas su nevyriausybine „Lietuvos Junior Achievement“ organizacija, su savo mokiniais M. Raudonis mokykloje įkūrė net devynias mokomąsias bendroves, užsiimančias šilumą sugeriančių plieninių rutuliukų, sėdmaišių, buteliukų, papuošalų ir kitų daiktų gamyba bei pardavimais. Pasak jo, tokia veikla padeda ugdyti išmaniam ir sėkmingam žmogui reikalingus bendravimo, kūrybiškumo ir lyderystės įgūdžius. Žodis po žodžio, it koks siūlų kamuolys toliau rutuliojasi mūsų pokalbis apie inovacijas ir išmaniuosius sprendimus. Stengiamės nepamesti siūlo galo – įdėmiai klausome, nekantraujame sužinoti, ką dar modernaus mums gali parodyti ši mokykla. Tad einame ten, kur mus veda M. Raudonis. Netrukus atsiduriame integruotoje informatikos-geografijos pamokoje. Trumpam pasijaučiame tarytum kokioje metereologijos stotyje: geras tuzinas mokinių kompiuteriuose braižo įvairių miestų kritulių kiekio diagramas, kas Madrido, o kas Ulan Batoro.

Staiga mūsų akys užkliūva už dar vieno išmaniosios mokyklos atributo – 3D spausdintuvo. Pasiteiravus, informatikos mokytojas mums tuoj pat paaiškina, kad intergruotų pamokų metu mokiniai patys 3D programėle modeliuoja įvairius objektus, kuriuos vėliau spausdintuvo pagalba paverčia realiais daiktais. Visi daiktai yra spausdinami iš bioplastiko ir biologiškai skaidaus pluošto poliaktido. Pastaroji medžiaga yra gaunama iš kukurūzų, ji neskleidžia jokio kvapo ir yra visiškai nekenksminga aplinkai. Šiuo išmaniuoju įrenginiu, 3D modeliavimo ir dizaino mokymais Alytaus Šv. Benedikto gimnazija lenkia net daugumą Lietuvos aukštųjų mokyklų! Pasibaigus pamokai keletas vietoje nenustygstančių mergaičių čiumpa mums už rankų ir vedasi į mokyklos valgyklą parodyti dar vieno išmanaus „daikčiuko“. Mintyse ne vienas pradedame fantazuoti, kas tai galėtų būti? Gal tai kokia nors išmani lėkštė? O gal koks elektroninis šaukštas ar šakutė? Pasirodo, kad tai – bekontaktė elektroninė kortelė. Šia kortele mergaitės tuoj pat atsiskaito už valgykloje nusipirktas bandeles. Bekontaktė elektroninė kortelė mokiniams pasitarnauja ne tik kai piniginė, bet ir  kaip bibliotekos skaitytojo pažymėjimas ar raktas, norint patekti į mokyklą. Prisijungę prie elektroninio dienyno tėvai lengvai gali sužinoti, kada vaikas atėjo į mokyklą, ką pirko valgykloje ir kiek sumokėjo už maistą.

Toliau keliamės į „sausumą“ patyrinėti, kaip išmaniosios technologijos yra diegiamos aukštesnėse švietimo pakopose. Prie Alytaus kolegijos Informacijos ir ryšių technologijų fakulteto įėjimo mus pasitinka fakulteto lektorius Gintautas Stonys ir miesto savivaldybės Informacinių ir ryšių technologijų skyriaus vedėja Asta Guzienė. Netrukus jie mums papasakoja, kad bendradarbiaujant su miesto ir rajono savivaldybėmis bei verslininkais, šioje Dzūkijos aukštojoje mokykloje buvo įkurta Jaunųjų informatikų akademija, kur vyresnių klasių mokiniai yra supažindinami su informacinių technologijų naujovėmis ir jų pritaikymu versle, mokomi programuoti, lavinti struktūrinį ir loginį mąstymą. Negana to, Alytaus kolegijoje fizikos mokslų daktaras Viktoras Vaičikauskas skaito paskaitas apie lazerius, jų kūrimą bei panaudojimą. Lazeriai taikomi ne tik pjaustant metalą, bet ir įvairių renginių metu kaip vaizdinė medžiaga. Iki šiol kolegijos studentai lazerinių technologijų srityje yra parengę apie dvidešimt baigiamųjų darbų.

Savivaldybės vizija

„Kuo daugiau investuosime į jaunimo mokymus tikėtina, kad jie (jauni žmonės, red. pastaba) sukurs pakankamai gerą aplinką Alytuje ir norės čia grįžti bei prisidėti prie išmaniojo miesto kūrimo“, – įsitikinęs Alytaus Šv. Benedikto gimnazijos ekonomikos mokytojas Modestas Raudonis.

Pastarosios nuomonės laikosi ir Alytaus miesto savivaldybės atstovai, tikintys, kad investicija į jaunąją kartą padės miestui augti ir klestėti. Pasak Astos Guzienės, atsižvelgiant į šiandienos jaunimo poreikius ir savivaldybės turimas informacinių sistemų galimybes, miesto valdžia siekia kuo labiau įtraukti jaunimą kuriant išmanųjį Alytaus miestą. Šiuo metu savivaldybės ir kolegijos studentų iniciatyva yra kuriamos programėlės išmaniesiems telefonams. Pavyzdžiui, studentė Brigita Blaževičienė pabandė sujungti meilę savo miestui su informacinėmis technologijomis. Taip gimė programėlė, pavadinimu „Myliu Alytų“, kurios paskirtis – pranešti apie Alytuje esančius įvairiausius pažeidimus ar gedimus.

Visa į programėlę suvesta informacija tiesiogiai nukeliaus į miesto savivaldybės duomenų bazę. Tuo tarpu Mindaugo Rinkevičiaus „Savanoriauk Alytuje“ programėlė padės lengviau surasti informaciją apie savanorystės galimybes regione, o Karolio Antanavičiaus „Alytaus sportas“ telefone pateikia Alytaus krašte vykstančių sporto renginių kalendorių.

Prie miesto ateities noriai prisideda ir privatus sektorius

alytus1

Išmanioji 3D klasė, kuri buvo įrengta Alytaus miesto savivaldybei skyrus 6 tūkst. eurų ir Alytaus verslininkams paaukojus daugiau nei 7 tūkst. eurų, yra puikus sėkmingo viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimo pavyzdys. Kaip teigia M. Raudonis, mieste atsiranda vis daugiau įmonių, prisidedančių prie įvairių projektų įgyvendinimo, tačiau kartais užtrunka laiko įtikinti vietos verslininkus. Dažnas nori paklausinėti, koks tai projektas, kokia jo nauda, ką jis iš to gaus. Kalbėdamas apie miesto ateitį M. Raudonis išlieka pozityvus ir tiki, kad panašios iniciatyvos ir projektai turi teigiamos įtakos miesto plėtrai. Pasak pašnekovo, pirmiausia turėtų patys žmonės parodyti iniciatyvą, tada – prisidėti ir savivaldybė. „Savivaldybė turėtų žinoti, į kurią pusę reikia judėti ir skatinti verslą remti panašius projektus. Tad, sujungus šiuos tris komponentus į vieną, daugumai miestų būtų lengviau tapti išmaniaisiais,” – įsitikinęs M. Raudonis.

Projektą kūrė Adas Viliušis, Eglė Raustė, Aurelija Okunytė, Kristina Klepaitė ir Monika Juodytė

Taip pat skaitykite...